|
Vraag:
Goedemiddag, rabbijn Tal.
Mijn vraag is wellicht erg basaal maar zoals u weet ben ik pas recent op zoek gegaan naar mijn joodse wortels en beschik ik vooralsnog over weinig kennis. Wat betekent het woord 'mitswe' nu precies? Ik hoor het gebruikt worden in de betekenis van 'goede daad' maar bij mijn eerste sjoelbezoek gisterochtend werd mijn oproep voor de Torahvoorlezing ook 'mitswe' genoemd en dit verwarde mij.
Mijn sjoelbezoek heeft diepe indruk op mij gemaakt en ik wil u bedanken voor het zetje in de rug dat u mij gaf.
Antwoord:
Het woord 'mitsw' komt van de Hebreeuwse stam die 'opdragen, bevelen' betekent. Een mitsw'is dan ook een gebod. Een gebod kan positief zijn (Je zult je ouders eren) of negatief (Je zult niet moorden). Vandaar dat wij in het Nederlands niet spreken van de 613 'mitsw'' die in de Tor'worden voorgeschreven, maar van de 'ge- en verboden'.
Het woord 'mitsw' is verbonden met het woord 'ts'ta' dat 'eenwording, samengaan' betekent. Door het naleven van een gebod doen wij de wil van God: wij worden zo ' met God.
Het is dus een bijzonder goede zaak een mitswe te doen en zo kunnen we zeggen dat een mitswe een goede daad is. Zo wordt nu tegenwoordig elke goede daad een 'mitswe' genoemd.
De studie van de Tor'is een mitsw'ï gebod - en het bijdragen aan de Tor'oordracht in de synagoge is daarvan onderdeel en dus ook een mitswe. In het spraakgebruik is nu elke bijdrage aan de sjoeldienst een mitswe geworden: bijvoorbeeld de mitswe van het opzij trekken van de voorhang van de Ar' ha-k'esj ï de Torakast en de mitswe van het uitnemen van een rol uit die kast.
N.B.
Alvorens deze mail af te drukken, ga alsjeblieft bij jezelf te rade of het noodzakelijk is: spaar de bomen!
N.B.
Het uitgangspunt van deze antwoorden op joodse en hal'hische vraagstukken e.d. ligt waar relevant altijd diep in de rabbijnse traditie. Een hier gegeven interpretatie van de halach'is echter niet per sé de interpretatie die momenteel in alle joodse kringen populair is. Daarnaast wordt hier uitgegaan van de stelling, dat het joodse volk niet verplicht is de opinies van rabbijnen zonder eigen onderzoek, dus: klakkeloos, te volgen.
Bestudeer zelf de bronnen, lees alle opinies, vergelijk hen en maak je eigen keuzes!