thora en meer
Parshat Ki‑Tissa / Para
sluiten

בס"ד


U wordt vriendelijk verzocht om deze wekelijkse verklaring op de Parsha vóór Shabbat te openen en/of af te drukken, maar niet op Shabbat zelf.


Erev shabbat, Parshat Ki‑Tissa / Para
19 adar 5770
5 maart '10

Van Moshe Zvi Laufer

In parshat Ki Tissa staat de mitswah van Shabbat meteen geschreven na de discussie over de bouw van de Mishkan (Tabernakel). In parshat Wajakhel worden deze twee mitswot ook naast elkaar behandeld maar in omgekeerde volgorde:
eerst de mitswah van Shabbat en daarna de beschrijving van de bouw van de Mishkan. Wat is de reden van deze verandering in de volgorde?
De Bet Halevi (Rabbie Jossef Dov Soloweitschik van Brisk, 1820‑1892) verklaart dit aan de hand van de volgende vergelijking:
Wanneer een rijke man zijn zoon uithuwelijkt wordt hij geacht een aantal geschenken te sturen naar de toekomstige bruid al naar gelang wat gebruikelijk is in zijn omgeving. Ook wordt van hem verwacht om het jonge stel financieel te helpen de noodzakelijke attributen aan te schaffen voor hun toekomstige huishouding. De manier waarop de vader deze plicht vervult, toont zijn innerlijke emoties ten opzichte van de chosen en kalle. Als de vader meteen na de verloving een gouden horloge, sieraden, zilveren kandelaars enz. naar de bruid stuurt
en later, korte tijd voor de chatoena, alle huishoudelijke gebruiksvoorwerpen voor hen aanschaft, dan toont dit zijn werkelijke liefde voor zijn zoon en toekomstige schoondochter. Maar wanneer hij begint met de aanschaf van de huishoudelijke voorwerpen en pas vlak voor de bruiloft met de sieraden komt aanzetten, dan laat dat zien dat hij meer uit plichtsgevoel dan uit enthousiasme voor de bruid handelt.
In de Tora staan vele soorten mitswot geschreven, sommige die absoluut noodzakelijk zijn in onze geestelijke relatie met G'd en andere die meer ter versterking en ter verfraaiing van onze band met Hashem zijn gegeven, maar die niet essentieel zijn voor het Jodendomsbeleven. De wetten van de Mishkan en van de offerdienst zijn niet essentieel noodzakelijk voor het goede verloop van onze dienst aan G'd en het bewijs hiervoor is het feit, dat ze al bijna twee duizend jaar niet in gebruik zijn, maar dat we toch, ondanks dit gegeven, doorgaan met een zinvol Jodendomsbeleven. Aan de andere kant zijn de Shabbatwetten een absolute noodzakelijkheid voor elke Jood en kan men daarzonder niet worden beschouwd als iemand die de Torah naleeft of überhaupt deel heeft aan de Joodse religie.
In onze parsha, Ki Tissa spreekt de Tora tot ons vóór de zonde van het gouden kalf
toen de liefde tussen Hashem en het Joodse volk nog volmaakt was. Daarom gaf Hij ons toen eerst alle wetten van de Mishkan, die een teken zijn van Zijn genegenheid en speciale liefde voor ons, omdat zij niet essentieel maar extra "cado's" zijn voor het Joodse Volk. Pas daarna gaf Hij ons de Shabbatwetten die een noodzaak zijn voor het Jodendomsbeleven en minder een aanvullende materie uit liefde aantonen. Maar in parshat Wajakhel, wanneer de zonde van het gouden kalf reeds heeft plaats gevonden en de relatie tussen Hashem en het Joodse Volk enigszins was verzuurd, toonde Hashem zijn ongenoegen door ons eerst de Shabbatwetten, de essentiele basiswetten van het Jodendom te geven en pas daarna de liefdevolle wetten van de Mishkan.

Shabbat Shalom
Moshe Zvi Laufer, Jeroeshalajiem
e‑mail: zvijudit@bezeqint.net



................................................................. ......OPROEP...KUNSTENAARS...... ................................................................. ....................doe mee aan...................... ..............www.sendasmile.com............ ................................................................. .........KUNST&HALLOJOODS........ ..........voor GOEDE DOELEN.......... ................................................................. .........zie PRIKBORD>oproep........... .................................................................
[www.autorenaissance.nl]

Wat een verrassing: JOODS BED AND BREAKFAST in AMSTERDAM en wel in west vlak bij Sjoel West. Plaats voor 3 personen ( 1 kind) in ruime kamer op de 3e etage ( trappen )met eigen w.c., badkamer, koelkast, radio, koffie/thee fasciliteit en heerlijke rust. 25 euro p.p. per nacht. Ontbijt op aanvraag en is kosjer z.n. Bereik: tram 1 en 17 halte Surinameplein. Bus 15 halte Corantijnstraat. Ringweg uitgang 106. mail erwin5770@gmail.com
SASKIA WEISHUT-SNAPPER PEINTISSERIES
textiele kunst en mixed media, voorts keppeltjes, tefille omslagen, parochot,choepot etc. www.saskia.weishut.com saskia@weishut.com

Coaching op essentie met Joodse ondertoon www.jessiedewind.nl advies@jessiedewind.nl Coaching op essentie met Joodse ondertoon www.jessiedewind.nl advies@jessiedewind.nl Coaching op essentie met Joodse ondertoon www.jessiedewind.nl advies@jessiedewind.nl

Heb je een facebookprofiel en weet je eigenlijk verder niets van facebook af ? Ben je een zelfstandige en wil je een fanpagina aanmaken ? Wil je dat ik voor jou je fanpagina bijhoud ? Heb je vragen over andere sociale media ? Mijn naam is Ronieth Ilsar en ik help je met plezier tegen redelijke prijzen. Ik heb verschillende cursussen sociale media gedaan en heb veel ervaring. Stuur een mailtje naar ilro1965@gmail.com


YAD ELIE, een non-profit organisatie, geeft hongerige Joodse en Arabische schoolkinderen kans op een betere toekomst middels verantwoorde maaltijden. YAD ELIE heeft u nodig om hen te helpen!

Kaits is een stichting voor Israelische cultuur in Nederland en biedt verschillende activititen: taalcursusssen, artstieke en cretieve workshops, films, museum tours, lezingen en cursussen, theater, viering van de Joodse feesten en veel meer.